Lyfta och bära

Lyfta och bära

De flesta skador som folk söker hjälp hos en kiropraktor för kommer av fel man begår i vardagen. Fel som antingen är frukten av en längre tids felbelastning eller som kommer av en mer akut karaktär – exempelvis vid ett tungt lyft. Det vi tänkte göra här är att gå igenom några vanliga scenarion och visa på hur du ska tänka för att slippa skada dig i samband med att du genomför uppgiften i fråga. Vi börjar med just tunga lyft och här kommer några punkter som kan rädda din rygg:

  • Planera lyftet. I många fall så går en person bara fram till en kartong och lyfter denna med ren muskelkraft. Det kan gå vägen – men det kan lika gärna innebära exempelvis ett ryggskott. Man bör alltid planera ett lyft innan och tänka på hur man ska gå tillväga.
  • Bredbent och rakt framför objektet. Ställ dig med benen ganska brett isär och med kartongen (eller vad det nu än handlar om) rakt framför dig.
  • Böj knän och höfterna. Ryggen ska hållas så rak som möjligt.
  • Lyft med benen – nära kroppen. Se till att muskelkraften som används kommer från benen snarare än från – den svagare – ryggen. Då du väl lyft så ska du bära föremålet nära dig för att skona armar och axlar.
  • Ställ ned föremålet på samma sätt. Om du exempelvis lyft en kartong och ska ställa in den i bilen så kan du med fördel ställa den på kanten till bakluckan och därefter använda knäet för att skjuta i kartongen i fråga. Tänk lite smartare. Detsamma gäller om du ska ställa in tyngre matkassar i bilen.
  • Bilkörning och belastning vid däckbyte

    Bilen är något som många använder dagligen. I vissa fall så handlar det om ett arbete där man jobbar som yrkeschaufför och således sitter i ett fordon under långa timmar varje dag. Detta må låta skönt och bekvämt, men i själva verket så handlar det om någonting som kan ge stora problem på sikt.

    Det är ingen tillfällighet att många yrkeschaufförer drabbas av förslitningsskador på rygg, höfter, axlar och skuldror då arbetslivet är över. Skador som kan vara svåra att behandla och som kan vara väldigt smärtsamma i och med att de påverkar hela vardagen. Det som gäller vid bilkörning är att jobba aktivt med att förebygga dessa typer av skador. Kort sagt – oavsett om du kör bil någon gång per dag eller flera timmar i sträck varenda dag så bör du tänka på hur du sitter. Här följer några råd gällande detta:

    • Ställ in nackskydd och säte. Hitta en ställning som passar dig och din kroppsform. Se till att spara den – om det är möjligt – via förhandsval. Ställ även in speglarna så att du ser utan att behöva sträcka på din nacke.
    • Vila på rätt sätt. Att man blir trött av att köra bil är ingen hemlighet. Felet många gör är att man vilar kroppen på fel sätt. Man kanske lägger armarna över ratten och detta leder till att man måste vinkla huvudet bakåt för att se vägen framför – och bakom – sig. Detta gör att nacken och ryggen spänns och att man därigenom också får värk. Det är alltid bättre att stanna bilen och ta en liten bensträckare vid trötthet i kroppen. Som alltid dock: tänk på att trötthet i huvudet är en ren livsfara i samband med bilkörning.
    • Ta dig in och ut ur lastbilen. För lastbilar så finns det steg att använda då man ska kliva in- eller ta sig ur fordonet. De finns där av en anledning. Om man häver sig upp genom att enbart använda handtaget så kan man skada axeln ganska rejält. Tänk även på att aldrig hoppa ur lastbilen; det är dels högt och dels kan musklerna vara oförberedda som en följd av den stillasittande körningen.
    • Flytta rätt! Om du arbetar med att lossa saker från en lastbil så måste du tänka på din arbetsteknik. Använd båda dina händer för att flytta på kollin och bär aldrig mer än ett sådant i taget. Är det för tungt – man brukar sätta en gräns på 25 kilo – så använd de hjälpmedel som finns.

    För gemene man finns det ett moment som sker två gånger per år och som ofta leder till skador: Däckbyte. Ett bildäck väger ganska mycket och själva bytet sker i en väldigt speciell ställning i och med höjden. Vårt råd är att sitter på huk, använder båda händerna och har däcken så nära sig som möjligt vid ett byte. Tänk på att aldrig sitta i nittio grader då den ställningen belastar knäna väldigt mycket. Undvik även att använda en hylsnyckel med kortare hals; en sådan kräver mer muskelkraft som i sin tur kan leda till en akut skada i ryggen. Längre hals och hävarm är skonsammare och enklare att hantera. Du kan med fördel investera i ett knäskydd också.

    En sista sak: Har du problem med rygg och knän så kanske ett däckbyte bör lajas bort? Det kostar inte så mycket och du kan genom detta undvika de problem som kan komma (och vara väldigt svåra att bli av med).